• Ons team
    • Team in beeld
    • Wie doet wat?
  • Schooltijden
  • Vakanties en vrije dagen
    • Vakanties en vrije dagen
    • Verlof aanvragen
  • Sarkon
    • Privacy
    • Beleid
    • Bestuur en RvT
    • Klachtenregeling (pdf)
  • Om door te lezen
    • Schoolgids
    • Schooljaarplan
    • Schoolkoers (pdf)
    • Schooljaarverslag
  • Missie en visie
  • Identiteit
  • Schoolklimaat en veiligheid
  • Ondersteuning
  • Leerlingenpanel
  • Oudercommissie
    • Oudercommissie
    • Vrijwillige bijdrage
  • Medezeggenschapsraad
  • Groep 1/2A
  • Groep 1/2B
  • Groep 3/4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Kennismaken op school
  • Contact

Schoolklimaat en veiligheid


Een goede sfeer zien wij als de basis. Als die basis goed is kan ieder mens zich ontwikkelen. Op de Titus Brandsmaschool streven we naar een goede sfeer, waarin iedereen zich prettig voelt; kinderen, ouders en medewerkers. We creëren een veilige leeromgeving door met de kinderen na te denken over hoe je op respectvolle wijze met elkaar kunt omgaan.

 

Sociaal emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid

Wij willen de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen goed volgen.

De eerste school weken

De eerste weken van het nieuwe schooljaar leren de leerlingen weer om naar school te gaan, maken ze kennis met elkaar en met de leerkracht. Juist in die eerste fase van het nieuwe schooljaar is het ontzettend belangrijk om de individuele leerlingen goed te leren kennen. Wat vindt de leerling leuk, of juist niet? En op welke manier kun jij de leerling helpen zijn of haar plekje in de klas te veroveren? Met wie kan de leerling goed opschieten en welke leerlingen mijdt hij of zij juist? Zo zijn er heel veel verschillende aspecten. In deze weken besteden de leerkrachten ook veel lessen aan het elkaar leren kennen en werken zij aan een veilig en open groepsklimaat.

De leerkracht krijgt middels observaties en de startgesprekken met het kind en zijn/haar ouder inzicht in wie zijn/haar leerlingen zijn en hoe de verhoudingen zijn tussen de leerlingen. Met behulp deze kennis en informatie legt de leerkracht de basis voor een fijne groep. Een groep waarin alle leerlingen tot hun recht komen en hun talenten kunnen tonen en ontwikkelen. Op deze manier willen we eventuele obstakels aan het begin van het schooljaar wegnemen, zodat alle kinderen uiteindelijk beter profiteren van het onderwijs dat jij ze aanbiedt.

In de lessen werken bij met de methode ‘Kwink’ voor sociaal leren. 

 

Pestpreventie

Op RKBS Titus Brandsma werken wij aan het creëren van een sociaal veilige situatie en proberen wij inzicht te krijgen in de veiligheidsbeleving van de leerling. Hiervoor wordt verwezen naar het protocol ‘Sociale Veiligheid’. Dit is één van de onderdelen om preventief pesten tegen te gaan. Dit wordt gedaan vanuit de gedachte dat in een sociaal veilige groep pesten niet voorkomt (Engelen, 2010).

Daarnaast wordt ieder jaar schoolbreed aandacht besteed aan pesten tijdens ‘De week tegen pesten’. Deze week is landelijk ingesteld en vindt plaats rond eind september. In deze week wordt in de klassen op verschillende manieren aandacht besteed aan wat pesten is, welke impact pesten heeft, hoe pesten voorkomen kan worden en welke rol je kunt hebben in een pestsituatie.

 

Telefoonbeleid

Vanaf schooljaar 2024-2025 mogen leerlingen op de basisschool geen mobiele telefoons, tablets en smartwatches meer gebruiken.

Wij kiezen als school voor de ‘nee, tenzij-aanpak’. Dit betekent dat mobiele telefoons, tablets en smartwatches niet zijn toegestaan in de school, tenzij hier een gegronde reden voor is, bijvoorbeeld voor bepaalde gezondheidsredenen.
Wij begrijpen ook dat een groot deel van de leerlingen uit de bovenbouw zelfstandig naar school komt en hun telefoon mee naar school hebben om voor- of na schooltijd te kunnen communiceren met hun ouders. Hierbij gelden de volgende afspraken;

• De mobiele telefoons, tablets en smartwatches zijn uitgeschakeld in het schoolgebouw;
• Mobiele telefoons, tablets en smartwatches worden ingeleverd bij de leerkracht zodra de leerling op school komt.
  Aan het einde van de schooldag mogen deze weer worden opgehaald;
• De apparaten worden pas ingeschakeld/aangezet zodra de leerling het gebouw heeft verlaten;
• Worden bovenstaande regels overtreden, wordt het apparaat ingenomen en kan deze na schooltijd, na een officieel gesprek met
  leerling en ouders, worden opgehaald;
• Betreft het een ‘nee, tenzij-aanpak’, is dit bekend bij de directie en het schoolteam en worden er specifieke afspraken met deze
  leerling en ouders gemaakt.

 

Coördinator sociale veiligheid

De coördinator sociale veiligheid is Larissa Zwemmer. Zij begeleidt en stuurt aan op de uitvoering van het sociaal veiligheidsbeleid waarbinnen het tegengaan van pesten. Zij fungeert als aanspreekpunt in het kader van pesten.
De coördinator sociale veiligheid monitort eveneens de de sociale veiligheid van alle leerlingen met een instrument dat een representatief en actueel beeld geeft.

 

Vertrouwenspersonen

Larissa Zwemmer en Kasia Posthuma zijn beide vertrouwenspersoon op de Titus Brandsma.

 

 

Downloads

 

Basisdocument meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

 

Mobiele telefoonbeleid

RKBS Titus Brandsma


Pienterpad 2
1775 AX Middenmeer
T 0227-501135

Per e-mail


Locatie


 

Social media


Facebook

 

Zoeken


Snel naar


Home

 

Titus Brandsma

Onderwijs

  • Schoolgids
  • Identiteit
  • Missie en visie
  • Leerlingenraad
  • Schooljaarverslag
  • Schoolklimaat en veiligheid
  • Zorgstructuur
  • Scholen op de kaart
  • Klachtenregeleling

Team

Schooltijden

Vakanties en vrije dagen

  • Vakanties en vrije dagen
  • Extra verlof aanvragen

Sarkon

  • Privacy
  • Beleid
  • Raad van toezicht

Contact

 

  


Ouderinbreng

Oudercommissie

Medezeggenschapsraad

 

Groepen

  • Groep 1
  • Groep 2-3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8

 

Kennismaken

Kennismaken op school

 

Kwieb inloggen

Nieuws

Agenda

Foto's

 

Copyright 2025 - RKBS Titus Brandsma
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Webdesign