Schoolklimaat en veiligheid | |
Een goede sfeer zien wij als de basis. Als die basis goed is kan ieder mens zich ontwikkelen. Op de Titus Brandsmaschool streven we naar een goede sfeer waarin iedereen zich prettig voelt; kinderen, ouders en leerkrachten en pedagogisch medewerkers. We creëren een veilige leeromgeving door met de kinderen na te denken over hoe je op respectvolle wijze met elkaar kunt omgaan.
Positive Behaviour SupportWij werken op school vanuit de basisprincipes van Positive Behavior Support (PBS). Schoolwide PBS is een schoolbrede aanpak gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Vanuit gezamenlijke waarden zijn gedragsregels geformuleerd gericht op het gebied van: respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Het gewenste gedrag wordt actief en systematisch aangeleerd. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs. schoolveiligheidsplan 2014-2018
Rots en WaterJaarlijks krijgen de leerlingen van groep 5 en 6 de ‘Rots en Water-training’. Doel van het Rots en Water programma is het vergroten van de communicatie- en sociale vaardigheden en welzijn bij kinderen en jongeren en het voorkomen en/of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting, meeloopgedrag en seksueel grensoverschrijdend gedrag. In de loop van het schooljaar worden de ouders van de groep(en) waar het om gaat hierover verder geïnformeerd.
Sociaal emotionele ontwikkeling en sociale veiligheidWij willen de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen goed volgen. Wij maken gebruik van het IEP hart en handen instrument en het leerlingtevredenheidsonderzoek van scholen op de kaart om de sociaal emotionele ontwikkeling en de sociale veiligheid van de leerlingen in kaart te brengen. Vandaar dat je in ons leerlingvolgsysteem ook een instrument vindt om sociaal-emotionele ontwikkeling van een leerling in kaart te brengen. De eerste school weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar leren de leerlingen weer om naar school te gaan, maken ze kennis met elkaar en met de leerkracht. Juist in die eerste fase van het nieuwe schooljaar is het ontzettend belangrijk om de individuele leerlingen goed te leren kennen. Wat vindt de leerling leuk, of juist niet? En op welke manier kun jij de leerling helpen zijn of haar plekje in de klas te veroveren? Met wie kan de leerling goed opschieten en welke leerlingen mijdt hij of zij juist? Zo zijn er heel veel verschillende aspecten. In deze weken besteden de leerkrachten ook veel lessen aan het elkaar leren kennen en werken zij aan een veilig en open groepsklimaat. De leerkracht krijgt middels observaties, het meetinstrument hart en handen en de startgesprekken met het kind en zijn/haar ouder inzicht in wie zijn/haar leerlingen zijn en hoe de verhoudingen zijn tussen de leerlingen. Met behulp deze kennis en informatie legt de leerkracht de basis voor een fijne groep. Een groep waarin alle leerlingen tot hun recht komen en hun talenten kunnen tonen en ontwikkelen. Op deze manier willen we eventuele obstakels aan het begin van het schooljaar wegnemen, zodat alle kinderen uiteindelijk beter profiteren van het onderwijs dat jij ze aanbiedt.
In de lessen werken bij met de methode ‘Kwink’ voor sociaal leren. Kwink sluit aan op de basisprincipes van Positeve Behaviour support.
Protocol – Sociale veiligheid Protocol – Sociale veiligheid
PestpreventieOp RKBS Titus Brandsma werken wij aan het creëren van een sociaal veilige situatie en proberen wij inzicht te krijgen in de veiligheidsbeleving van de leerling. Hiervoor wordt verwezen naar het protocol ‘Sociale Veiligheid’. Dit is één van de onderdelen om preventief pesten tegen te gaan. Dit wordt gedaan vanuit de gedachte dat in een sociaal veilige groep pesten niet voorkomt (Engelen, 2010). Daarnaast wordt ieder jaar schoolbreed aandacht besteed aan pesten tijdens ‘De week tegen pesten’. Deze week is landelijk ingesteld en vindt plaats rond eind september. In deze week wordt in de klassen op verschillende manieren aandacht besteed aan wat pesten is, welke impact pesten heeft, hoe pesten voorkomen kan worden en welke rol je kunt hebben in een pestsituatie. Aanpak tegen pesten Basisdocument-meldcode-huiselijk-geweld-en-kindermishandeling
Coördinator sociale veiligheidDe coördinator sociale veiligheid is juf Larissa. Zij begeleidt en stuurt aan op de uitvoering van het sociaal veiligheidsbeleid waarbinnen het tegengaan van pesten. Zij fungeert als aanspreekpunt in het kader van pesten.
VertrouwenspersonenJuf Marit en juf Larissa zijn de twee leerkrachten met de taak vertrouwenspersoon. | Downloads
PBS
Sociaal emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid
Pestpreventie
|
RKBS Titus BrandsmaPienterpad 2 Per e-mail | Locatie
Social media
Zoeken | Snel naar
Titus Brandsma Onderwijs
Vakanties en vrije dagen Sarkon
| Ouderinbreng
Groepen
Kennismaken
|